söndag 31 mars 2013

Markarbete och misstänkt Lymfangit

Idag stod hoppning/markarbete på schemat. Måste bara säga att jag är så grymt nöjd med Lillan och grymt nöjd över hur fantastiskt bra hon har prestrerat dom senaste dagarna. Hon har varit helt j*vla perfekt! 

Idag körde vi iaf lite markarbete och lite småskutt tillsammans med Jessica och Busan. Körde tre st enkla övningar

Övning 1

5 stycken cavalettibommar på den ena långsidan (på marken). Super nyttig övning, och extra bra för jessis pålle som är ett varmblod med små korta steg. Övningen hjälper hästen att länga och höja steget en aning, samtidigt som den lär sig att hålla lite koll på sina fötter. Lillan var tidigare expert på att glömma lyfta på fötterna, men nu känns det nästan som att hon svävar fram över bommarna. Jag som ryttaren får öva sin balans, rytm och att rakrikta. Som sagt, super nyttig övning.

Övning 2

Två stycken mindre kryss på den andra långsidan (var av det ena höjde jag till ett räcke, ca 40 cm, när jag kände att hästarna förstod övningen rätt). Mellan hindrena var det ca 4 meter, alltså ett galoppsprång för våra hästar. Detta är också en rätt nyttig övning som jag faktiskt inte provat tidigare. Hästen (och ryttare!) får öva på avståndsbedömningen, rakriktning och drivning. Hästen blir mjuk och smidig och får jobba ordentligt med bakdelen. Lillan har aldrig hoppat en liten studs förut, men hon fixade det superbra! Busan, som brukar ha lite svårt för just galoppen, tog fina språng mellan och efter hindren, vilket var resultatet jag ville att hon och Jessi skulle uppnå idag.

Övning 3

I den sista övningen gjorde jag om cavaletti övningen. Det blev tre st markbommar och ett litet sockerbitskryss efteråt istället. Avståndet från sista bommen till krysset var ca 2 meter. Man kan säga att jag gjorde en liten caprilli av det hela. Först studsen på ena långsidan, en liten galoppsträcka efter hindren för att sen bryta av till trav, trav över bommarna och sen det lilla skuttet som avslut. Här gäller det att hålla koll på tempot så att inte hästen snubblar över allt. Lillan kan vara rätt så flängig i benen så jag fick jobba extra mycket med sista övningen, men ack så nöjd jag blev med resultatet!


Mer om idag..

I fredags fick Peter ett sår på benet, mitt fram på kotan. Ingen hälta och ingen svullnad/värme. Det var inte alls stort, men det blödda som tusan! Upptäckte det i tid, tack vare Sussi och Jessica, och kunde rengöra och bandagera ordentligt. Lät han till och med stå i en hink med såpvatten. Igår såg såret bra ut. Hade blivit en fin skorpa och det såg rent ut. Idag då jag kom på morgonen så var benet varmt och svullet, men utan hälta. Ingen feber heller. Såret ser fortfarande bra ut?! Kan ändå ha kommit in bakterier måntro? Lymfangit? Klöste iaf bort skorpan och försökte se om det var vätska eller liknande i såret, men inget. tvättade igen med såpa och vatten + desinfektions sprit. La på ett nytt tryckförband, med kådomslag denna gång (riktigt bra om man har ett infekterat sår eller ett sår som inte vill läka, eftersom kådan drar ut alla bakterier!) och lindade sedan båda bakbenen. Har inte svullnaden gått ner imorgon blir det veterinär. Jäkla skit alltså =/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar