torsdag 7 mars 2013

Kolikkänning? Varför?

Idag hade Lillan en kolikkänning. Hon verkade allmänt hängig och var inte alls sig sälv. Sussi och Monika hittade henne liggandes i hagen och hon åt ingenting, utan bara låg där. Dom gick runt med henne tills jag kom, och under den tiden hade hon bajsat en gång. Veterinären trodde också på början till kolik, så det var bara att traska runt med henne. Magen kom igång och började mullra och hon såg lite piggare ut efter en stund. Hon ville till och med gå hälsa på som fruktansvärda fåren! Fast bara om Emil gjorde det först ;)
Det var väldigt tur att det upptäcktes fort så hon inte hann bli jätte sjuk! Hon är klok min Lillan, för hon drack jätte mycket vatten då hon kom in i boxen (hon drack i hagen också!). Det var som att hon förstod att hon måste dricka mycket för att bli piggare.
Nu på eftermiddagen så var hon helt sig själv igen och bajsade normalt. Jag och Emil tog Peter och Lillan och gick runt byn och promenerade, så vi alla fick röra på oss lite :) Fick ju ihop någon kilometer iaf. Han är underbar min sambo, vad skulle jag göra utan honom? <3>
Lillan verkar helt frisk nu iaf, men frågan är varför hon fick kolikkänning? Dom har alltid tillgång till vatten i hagen, hon har ätit samma hö sen i höstas och hon är inte känslig för kyla alls. Har för ca 2 veckor sen börjat ge henne avelspellets för att hon har verkat så "orkeslös" vid ridning, men det är bara en dl morgon och en kväll och det har hon ätit hela sommaren/hösten och då fick hon en halvliter av det om dagen, utan att få någon kolikkänning. Dessutom fick hon tillbaka energin av det. Slutade ge det i november eftersom jag knappt red nått pga olyckan. Kan det vara det hon har reagerat på?? Tips??










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar