onsdag 13 mars 2013

Träning och foderbyte

Nu har jag äntligen fått pratat och diskuterat med en veterinär om Lillans plösliga kolik. I samråd med henne lägger jag upp en helt ny foderstat, både till henne och till Peter. Eftersom Peter har en massa energi, men känns lite tunn över revbenen blev det vetekli och Fiber pellets till honom, bra för hullet, viktiga vitaminer och jätte bra för magen! Lillan fick havrefri musli, vetekli och avel pellets. Bra för magen, ger henne ork och energi samtidigt som hon får i sig alla viktiga mineraler och vitaminer. Vetekli innehåller dessutom mycket B-vitaminer. Hoppas detta blir bra foderstater för dem :) Idag red jag Lillan med graman och spö. Det gick avsevärt mycket bättre. Hon försökte bara stegra en gång, och gav upp rätt fort när hon insåg att det inte går så bra tillsammans med gramanen. Bara det att jag höll i spöet gjorde att hon inte testade eller tjurade en enda gång. Målet är att rida utan spö och utan graman, men jag måste börja någonstans, och det får bli med. Känns inte alls kul att hon har börjat ta till stegring för att slippa undan. Varje gång hon reser sig blir jag påmind om olyckan, och får en stor fet klump i magen. Men skam den som ger sig! Snart är det vår, och då sätter jag igång med träningen på riktigt! Så svårt att rida ordentligt i -25 och snöig och ojämn paddock. Snart kan jag förhoppningsvis köpa en egen transport och börja åka och träna i ridhus. Längtar grymt mycket!
Någon som har några bra träningstips förresten? Sidvärtes övningar? Markarbete? Massa tips tack! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar