måndag 1 juni 2015

Jag tycker alla hästar borde gå på lösdrift.

Alla våra hästar går på lösdrift, och det är det som alltid har funkat bäst. Det är naturligt för hästen att gå i flock, dygnet runt. Vi har stor ligghall och fri tillgång på bra grovfoder. Självklart har vi skogshage. Hästarna kan tugga på grenar, bark, mossa, rötter och annat som dom tycker är gott. Dessutom får man hästar som är stadig på foten och van att gå i ojämna terränger. Vi har stora vattenbaljor och jag har alldeles nyss bytt ut vinterns hage mot ny bred tråd med ordentliga trästolpar, givetvis med min älskade sambos hjälp! Hästar som får umgås med andra hästar blir mer harmoniska, sociala och snälla. Märker tydlig skillnad på mina när dom går på lösdrift och när dom har stått uppstallade. Sipper blev krubbitare när han stod på box om nätterna till exempel. Toppen, våran foderhäst, hade aldrig någonsin stått på lösdrift tidigare när han kom och han visste inte riktigt hur han skulle bete sig i en större flock tror jag. Men nu, två månader senare så kan man tro att han inte gjort annat. Han umgås och leker med dom andra hästarna, särskilt med Sipper, och han står gärna och skrubbar Lillan medans hon skrubbar tillbaka. Det är så himla kul att man verkligen ser skillnad! Alla hästar borde stå på lösdrift. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar